Tidigare i år berättade Alcro om ett roligt samarbete med bra syfte...
Ta hand om loppismöblerna, det gillar vi :-))
Med färg, fantasi och noggrant
arbete kan en gammal, sliten möbel göras attraktiv igen. Det vill Alcro visa
med ad.retur - en inspirationskollektion där eleverna på Beckmans
Designhögskola har gett tio uttjänta möbler en ny chans - som säljs i
Stadsmissionens butik i Kulturhuset.
- Vi vill visa hur lätt det är att göra en sliten möbel vacker
igen istället för att kasta och köpa nytt. Därför blev det en
inspirationskollektion istället för en kulörkollektion den här gången, säger
Maria Sundqvist Tobiasson på Alcro Färg.
Eleverna på Beckmans Designhögskola fick i uppdrag att hitta en möbel de tycker är oattraktiv och visa hur man kan göra den attraktiv igen. Alcros fans på facebook röstade fram Kajsa Lindströms Alfapet-skåp som det bästa bidraget av alla. Hennes pappa hade fyndat skåpet för 25 kronor på loppis men nu hade det stått bortglömt en längre tid tillsammans med några gamla brädspel.
- Varför inte göra om det till en spelplan för alfapet? Det är först målat med magnetfärg och sedan med kulörer hämtade från en gammal favoritväska. Bokstäver kan man skära till av mjuka magnetplattor och sedan är det bara att börja spela, säger Kajsa Lindström på Beckmans Designhögskola.
Eleverna på Beckmans Designhögskola fick i uppdrag att hitta en möbel de tycker är oattraktiv och visa hur man kan göra den attraktiv igen. Alcros fans på facebook röstade fram Kajsa Lindströms Alfapet-skåp som det bästa bidraget av alla. Hennes pappa hade fyndat skåpet för 25 kronor på loppis men nu hade det stått bortglömt en längre tid tillsammans med några gamla brädspel.
- Varför inte göra om det till en spelplan för alfapet? Det är först målat med magnetfärg och sedan med kulörer hämtade från en gammal favoritväska. Bokstäver kan man skära till av mjuka magnetplattor och sedan är det bara att börja spela, säger Kajsa Lindström på Beckmans Designhögskola.
Deras senaste nyhet är att de tagit fram en svart trendig kulör som de kallar
T/J Black. Kulören är skapad åt modeföretaget Tiger of Sweden.
Modevärldens ständiga favoritkulör
svart är i höst hetare än vanligt. Även inom inredning används olika svarta
färger för att skapa vackra effekter. Nu lanserar modeföretaget Tiger of
Sweden/Jeans en egen kulör, som tagits fram i samarbete med Alcro.
– T/J Black är en trendig svart kulör som blir fin på väggen. Den är snäppet från det svartaste som går att få och ger en behaglig och lite mystisk känsla, säger Karin Stålhammar på Alcro.
Svart är egentligen inte en kulör – tvärtom. Svart är frånvaron av kulör. Det är när inga andra färger reflekteras som ögat upplever något som svart.
– T/J Black är en trendig svart kulör som blir fin på väggen. Den är snäppet från det svartaste som går att få och ger en behaglig och lite mystisk känsla, säger Karin Stålhammar på Alcro.
Svart är egentligen inte en kulör – tvärtom. Svart är frånvaron av kulör. Det är när inga andra färger reflekteras som ögat upplever något som svart.
I modebranschen får
ofta uttrycket ’’det nya svarta’’ beskriva en ny trend och i höst är det en bra
beskrivning på något som syns ofta i inredningssammanhang: man skapar till
exempel kontraster genom att kombinera olika svarta nyanser eller svarta färger
med olika glans.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar