lördag 5 januari 2013

Virka vantar



 

 




 





De här vantarna är virkade med garnet Molly.

Virka 28 lm (=luftmaska) med virknål nr 5. Slut ihop till en ring med en sm (=smygmaska) i första lm. Virka nu 28 fm (=fast maska) i 15 cm eller önskad längd.

Byt färg efter tycke och smak.

Gör öppning för tummen:

Virka 6 lm, hoppa över 5 fm och forstätt virka i 6:e fm, fortsätt virka varvet runt med nedtag även i lm, du har 28 fm.

När arbetet är 8 cm från tumhålet eller totalt 23 cm görs intagningar enligt följande:

Vänster vante:

Lägg vanten med öppningen på den vänstra sidan och virka enligt följande:

Varv 1 :virka 1 fm, gör 1 it (=ihoptagning) , virka 8 fm, gör 1 it, virka 2 fm, gör 1 it, virka 8 fm, gör 1 it, virka 1 fm (nu återstår det 24 maskor)

Varv 2: virka 1 fm, 1 it, 6 fm, 1 it, 2 fm, 1 it, 6 fm, 1 it, 1 fm (nu återstår det 20 maskor)

Varv 3: virka 1 fm, 1 it, 4 fm, 1 it, 2 fm, 1 it, 4 fm, 1 it, 1 fm (nu återstår det16 maskor)

Varv 4: virka 1 fm, 1 it, 2 fm, 1 it, 2 fm, 1 it, 2 fm, 1 it, 1 fm (nu återstår det 12 maskor)

Varv 5: virka 1 fm , 1 it , 1 it , 2 fm, 1 it, 2 it, 1 fm (nu återstår det 8 maskor)

Varv 6: virka 4 it. Klipp av garnet och dra ihop resterande maskor.

Höger vante:

Lägg höger vante med öppningen på högra sidan. Följ sedan intagningarna på samma sätt som för vänster vante.


 

Tummen:

Virka tummen med 12 fm som du hämtar upp runt öppningen. Virka nu de 12 fm runt runt i ca 4 1/2 cm.

Gör intagningar enligt följande:

Virka 1 it, 1 fm, 1 it, 1 fm, tills 3 maskor återstår.

Klipp av garnet och dra ihop resterande maskor.


Fäst de lösa garnändarna.


Den virkvänliga tumvanten:

Du lägger själv upp antalet lm och virka några varv. Pröva över handleden och virka sedan i önskad längd. Tummens öppning bör vara ca 1/6 av antalet maskor du virkar. Intagningarna gör man med 4 m per varv med ledning av ovanstående beskrivning. Du kan nu lätt virka din vante med det garn och den virknål du har till hands.


När vantarna är klara väljer du själv om och hur de ska dekoreras.



18 kommentarer:

  1. God fortsättning...
    Åh, så bra, äntligen en pedagogisk och enkel beskrivning på vantar!! Nu ska jag ta mig tid och testa. Förut har det bara blivit en vante...kanske det finns chans att det blir två nu!?

    //lisamaja

    SvaraRadera
  2. Fina vantar och fin blogg! Återkommer gärna!/ Annika

    SvaraRadera
  3. Fin fint...Här stickas det bara vantar, så jag får ta och prova på att virka :) Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna! Ja det måste du verkligen göra, lycka till!

      Radera
  4. Muito legal.
    Obrigada pela explicação.
    bjus

    SvaraRadera
  5. What a nice pair of mittens you have made! I'm gonna make them for our three little girls. Thank you for sharing this! Regards, Nathaly

    SvaraRadera
    Svar
    1. So nice to hear Nathaly, good luck :-))

      Radera
  6. Så fina!

    Hittade hit via bloggen Hildas Hem och blev fast en lång stund! Vilken härlig och personlig blogg du har! Hit återkommer jag gärna!

    Välkommen att kika in hos mig!
    Kram från Gotland!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att höra :-))
      kram från oss

      Radera
  7. Superpedagogiskt mönster! En får tacka

    SvaraRadera
  8. Hej! Undrar viken virknål du använder (tjocklek) samt tjocklek på garnet? Nybörjare.
    Fina vantar och så bra beskrivning!
    Tack/A

    SvaraRadera
  9. Har just färdigställt min första virkade tumvante någonsin, med tumme och allt. Enligt era anvisningar. Tusen tack! Mycket bra och pedagogisk beskrivning... :-)

    Mvh
    Fia i Staffanstorp

    SvaraRadera
  10. Hej. Kan man fodra dom? De är super fina. Hälsningar jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jenny, det borde man absolut kunna, vi har inte provat men vänd ut och in på vanten och fodra med fleccetyg exempelvis.
      Lycka till

      Radera
    2. Tack! Jag ska prova! Hälsningar Jenny

      Radera